امروز: دوشنبه، 15 آذر 1400
07/17 1400

انواع تیپ بدنی و سوخت و ساز آنها
افراد اندام بدنی متفاوتی دارند که به آنها تیپ بدنی گفته می شود در این مقاله سه نوع تیپ بدنی اکتومورف، مزومورف و اندومورف را با هم بررسی می کنیم تا با شناخت بهتر اندام خود فعالیت های مناسبی جهت کاهش وزن و یا تناسب اندام انجام دهید.


منظور از تیپ بدنی چیست؟
افراد شکل ها و سایزهای بدنی متنوعی دارند و ظاهر بدن هر فرد به دو چیز ژنتیک و انتخاب سبک زندگی بستگی دارد. آیا می دانستید سه نوع شکل برای بدن وجود دارد که هر فرد در یکی از این سه نوع قرار می گیرد:

  • Ectomorph: بدنی لاغر و ظریف

  • Mesomorph: بدنی متراکم و عضلانی

  • Endomorph: بدنی گرد با مقدار چربی بالا

در ادامه خواهید دید که هر کدام از این انواع بدن ویژگی های خاصی دارد.

انواع تیپ بدنی و سوخت و ساز آنها



با دانستن گروه بدنی تان می آموزید که چگونه از ژنتیک به نفع خودتان استفاده کنید، سوخت و ساز خود را بالا ببرید، متناسب شوید و برای فرم بدنی خود بهتر غذا بخورید. بیایید به بررسی تفاوت های بین این سه فرم بدنی بپردازیم و ببینیم شما بیشتر شبیه کدامیک هستید.

سه تیپ بدنی اصلی کدامند؟

همانطور که گفتیم سه تیپ اصلی بدن شامل Ectomorph، Mesomorph و Endomorph می شود. تشخیص تیپ بدنی که با آن متولد می شوید به شما کمک می کند که تمرینات و برنامه غذایی خود را بر همان اساس تنظیم کنید– این یعنی چگونه وزن کم کنید و سالم بمانید. حالا می خواهیم مختصری از هر تیپ بدنی بگوییم و نکاتی درباره ورزش و برنامه غذایی در اختیارتان قرار دهیم تا شما مانند یک خیاط سبک زندگی تان را بر اساس الگویی درست برش بزنید. بسیاری از مردم ترکیبی از دو نوع تیپ بدنی هستند بنابراین استرس این را نداشته باشید که حتما مشخصاتتان مطابق یکی از این سه شکل باشد بلکه به دنبال توصیه هایی باشید که بیشتر به درد خودتان و بدنتان می خورد.

تیپ بدنی Ectomorph

اکتومورف ها معمولا باریک هستند و مفاصل کوچکی دارند یعنی ساختار بدنشان ظریف است. اینها دقیقا همان دوستانی هستند که هر چیزی دلشان می خواهد می خورند و یک کیلو هم اضافه نمی کنند. این افراد لاغر هستند و سوخت و سازشان سرعت بالایی دارد یعنی بدون اضافه کردن وزن پر خوری هم می کنند. اگر شما هم دارای تیپ بدنی اکتومورف هستید و می خواهید قدرتتان را افزایش دهید و هم به وزن سلامت برسید، توصیه می شود پروتئین بیشتری در برنامه غذایی تان جای دهید و وعده های خود را کوچک اما به تعداد بالا مصرف کنید. همچنین در طول هفته ورزش های قدرتی نیز در برنامه تان قرار گیرد.

ویژگی های تیپ بدنی اکتومورف

  • بدن لاغر و ظریف

  • سینه های تخت

  • شانه های کوچک

  • زیاد عضلانی نیستند

  • متابولیسم با سرعت بالا

  • مستعد قرار گرفتن در دوره هایی از بیش فعالی

  • اضافه کردن وزن به سختی


توصیه های رژیمی

  • همیشه صبحانه بخورید.

  • مقدار زیادی کربوهیدرات سالم پیچیده بعد از ورزش میل کنید.

  • تعداد وعده ها را افزایش دهید، یعنی به جای سه وعده بزرگ در طول روز، شش وعده کوچک میل کنید.

  • قبل یا بعد از ورزش حتما از پروتئین استفاده کنید.


توصیه های ورزشی

ورز ش های قدرتی را در اولویت قرار دهید، سه روز در هفته روی ورزش های قدرتی با شدت بالا تمرکز کنید که عضلات اصلی بدن را شامل شوند و یک یا دو روز، ورزش هوازی انجام دهید.




انواع تیپ بدنی و سوخت و ساز آنها




تیپ بدنی Mesomorph

مزومورف ها معمولا ساختار بدنی ورزشی و متعادل دارند و به سادگی چربی و عضله اضافه می کنند، باید مواظب باشند پرخوری نکنند. معمولا بسیاری از آنها در غذا خوردن زیاده روی می کنند چون فرم بدنشان ورزشی است و تصور می کنند چاق نمی شوند. یک مزومورف باید ورزش های قدرتی و هوازی انجام دهد و اگر می خواهد وزن کم کند باید از مقدار کربوهیدرات های دریافتی اش کم کند.

ویژگی های تیپ بدنی مزومورف

  • ورزشکار

  • ساختار بدنی متعادل

  • قوی

  • شانه های پهن به سادگی عضله اضافه می کنند.

  • به ورزش خوب جواب می دهند.

  • اگر چربی اضافه داشته باشند معمولا در پایین تنه انباشته می شود.


توصیه های غذایی

  • تمرکز خود را روی دریافت ترکیبی از کربوهیدرات های پیچیده، چربی ها و پروتئین های سالم قرار دهید.

  • با هر وعده مقداری پروتئین سالم میل کنید.

  • اگر هدفتان کاهش وزن است، مصرف کربوهیدرات را کم کنید. بسیاری از مزومورف ها با افزایش مصرف پروتئین و کاهش کربوهیدرات شاهد نتیجه گیری سریع در کاهش وزن هستند.


توصیه های ورزشی

انواع تیپ بدنی و سوخت و ساز آنها


موزومورف ها خیلی سریع به ورزش پاسخ می دهند، بنابراین هر نوع فعالیتی برای بدنشان مفید خواهد بود. برای دریافت نتیجه بهتر ترکیبی برابر از ورزش های قدرتی و هوازی را وارد برنامه هفتگی خود کنید. حرکات قدرتی مانند ورزش های پلی متریک ( جامپ اسپلیت، اسکوات پروانه ای یا برپی ) را انجام دهید تا ورزشتان به سطح مطلوب برسد. از فرم بدنی تان بهره بگیرید و خود را به چالش بکشید تا نتایج بهتری دریافت کنید.

تیپ بدنی Endomorph

تیپ بدنی اندومورف ساختار استخوان بندی درشت و چربی زیادی دارند، به طور کلی بازوها و پاهای بزرگی دارند و بدنشان گرد است. کاهش وزن برای یک اندومورف دشوار است اما غیر ممکن نیست! این افراد معمولا عضلات پای قوی دارند اما عضلات بالا تنه شان ضعیف است.

ویژگی های تیپ بدنی اندومورف

  • بدن گرد

  • عضلات قوی پا

  • به سادگی عضله و چربی اضافه می کنند.

  • کاهش وزن برایشان دشوار است.

  • به سادگی خسته می شوند.

  • سرعت سوخت و سازشان آهسته است.


توصیه های غذایی

  • در صورت امکان مصرف کربوهیدرات را محدود کنید، کربوهیدرات سالم ( برنج قهوه ای، غلات کامل ) مصرف کنید.

  • هر روز مقدار زیادی فیبر دریافت کنید تا احساس سیری داشته باشید و دچار پرخوری با غذاهای ناسالم نشوید.

  • بسیاری از اندومورف ها با رعایت برنامه غذایی متعادل نتیجه می گیرند.


توصیه ورزشی

با استفاده از ورزش های هوازی روی کاهش وزن تمرکز کنید. ورزش های ترکیبی با سرعت بالا بهترین گزینه هستند برای مثال به جای صرف زمان زیاد روی تردمیل در مدتی کوتاه کالری زیادی بسوزانید. این نوع ورزش ها باعث می شوند ضربان قلبتان بالا برود، عرق بریزید و کالری بسوزانید. این را هم بدانید اگر چربی بدنتان بالا باشد تمام دراز و نشست های دنیا هم به نشان دادن سیکس پک تان کمکی نمی کنند، چون لایه ای از چربی روی آن را پوشانده است. بنابراین برای شروع سعی کنید چربی کلی بدن را کاهش دهید.


دسته بندی: ---
بازدیدها: 111 نظرات: 0 نویسنده: szamani

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود